Østmarka på langs

Det er ikke alltid så lett å få tid til å skrive om turene våre sånn rett etterpå, det er litt annet som skjer i denne familien også. 😉 Men nå må jeg seriøst se å få ut fingeren, vi har tross alt vært på en ny tur denne helga!
Så her er turen vi hadde Lørdag 27.juni.

Dagen startet med å lage milkshake, for det hadde yngstemann ønsket seg til “bursdags-vekkingen” sin. Og etter litt milkshake, rester av oreo-cupcakes og ordinær frokost var det tid for tur.

Gubben pakket sin nyinnkjøpte sekk, en Osprey Atmos 65 liter. Sekken var delvis en forsinket bursdagsgave fra meg 🙂
Vi hadde kjøpt inn et par poser med Tur-Mat for å teste ut før vi drar på sommerferie, så en pose med viltgryte ble pakket ned, sammen med kokekar og enkel tur primus. Og selvfølgelig en pose TurMiks! Må ha det på tur.

Vi kjørte til Losby Gods i Lørenskog og parkerte der.
Så fulgte vi grusveien fra gården på Losby, mellom Godset og golfbanen. Mye “trafikk” på golfbanen den dagen, det flagra godt med golfballer omkring…

Etter ca 1,5 km kommer vi til Mønevann. I den enden vi kommer til er det en veldig fin badeplass og tydeligvis et yndet sted for folk som skal padle i kano.
De første km av veien er en del av “Store Losbyrunden” som vi har gått en gang før. Men der hvor “Store LR” tar av fra veien, fortsatte vi helt til veien slutta. Der gikk vi over på en sti som snodde seg innover og oppover i skogen, som stier ofte gjør… 😉
Etter et par km skulle vi treffe på en liten sti inn til høyre som skulle føre oss til nordsiden av Tonevann, langs foten av Vesle Tonekollen. Den stien bomma vi på.
Dermed gikk det oppover mot toppen av kollen i stedet, og vi kom til Tonevann fra sørsiden. Der var det en kompisgjeng som hadde slått seg til med telt, så vi fulgte stien langs vannet noen ti-talls meter nordover igjen og fant en hyggelig plass å sette oss.

Etter å ha testa ut viltgryte på pose, spist litt nøtter og tatt bilder av en viltvoksende norsk orkidè og hvilt oss litt, var det på tide å rusle videre.
Atter et par-tre km gjennom skogen førte oss ut til Vangen Skistue. Der har aldri jeg vært før, og ble overrasket over hvor stort det var.
Da vi kom dit satt svigers og venta, selvfølgelig etter avtale. De hadde parkert på Bysetermåsan, som er nærmeste parkeringsplass. Det er ikke lov for hvermansen og kjøre inn til Vangen, så ved parkeringsplassen er det satt opp en bom. Og derfra er det 3,5 km inn til Vangen…
Men de kjørte oss i hvertfall tilbake til Losby og bilen vår.

Veldig fin tur, nesten litt for varmt for både to- og firbente…. Brukte vel ca 5 timer denne gangen også. Vi ble slitne, men ikke like slitne som da vi gikk “Nordmarka rundt” helga før… 🙂